tirsdag den 9. oktober 2012

Dobbelt fødselsdag

I søndags holdte vi dobbeltfødselsdag her i huset i anledning af, at manden min bliver 1 år ældre i morgen samt at vores store nevo blev 21 år i søndags. Det er efterhånden ved at være fast tradition, at de to holder deres fødselsdag sammen og i år var det os, der lagde hus til.
 
I fællesskab havde de besluttet at menuen skulle være brunch efterfulgt af en omgang eftermiddagskaffe, så jeg har haft gang i ovnen i utallige timer i weekenden.
 
Der blev bagt rugbrød (den nemme løsning) og så¨bagte jeg også boller med udgangspunkt i denne opskrift. Den eneste forskel er, at femkornsblandingen blev skiftet ud med speltflager og solsikkekerner. Den grove rugmel blev til grahamsmel og margerinen blev til tykmælk og så sprang jeg selvfølgelig over iblødsætningen af kernerne. Stadig nogle lækre og luftige boller med bid.
 
Kagerne til kaffen blev bagt efter opskrifter i denne bog, som jeg købte i Netto for et par uger siden til 40 kr. Manden havde selv valgt kagerne.
 
 Super lækre Kokosnitter med jordbærmarmelade.
 
 Cheesecake med jordbær og fløde. Den var super lækker. Det var mit første forsøg nogensinde med at lave en cheesecake, men det var meget nemmere end jeg havde regnet med. I opskriften skal der bruges friske jordbær, men det kunne jeg ikke opdrive, så jeg brugte optøede jordbær fra frost. Det gjorde ikke noget, da de alligevel skulle koges med vand og sukker.
 
Cheesecake har aldrig været min favorit, men denne var så lækker, at jeg godt kunne finde på at lave den en anden gang, men jeg overvejer at en udgave med hindbær også ville være god, da hindbær er lidt mere syrlige i smagen end jordbær.
 
Det var en hyggelig dag og alt arbejdet i køkkenet vagte stor tilfredshed hos manden og nevøen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar