søndag den 2. februar 2014

Drengehue og sildeben

I efteråret fik jeg Lottes nyeste bog Hovedtøj. Den er blevet bladret igennem mange gange og jeg har allerede strikket en hue op i flere kombinationer fra bogen. Den har lagt på min strikkeplads i sofaen og børnene har også kigget i den og drømt om huer. Pelle har særligt kastet sin kærlighed på model nr. 15, så den skulle han da have. Han har selv været med ude hos Lotte og valgt blåt og grønt garn.

Den er strikket i det skønneste to trådet kidmohair. Jeg har dog været nødt til at lave pulden lidt kortere, da jeg kun havde et nøgle af det blå mohair. Jeg havde overvejet at lave toppen grøn eller strikke en anden blå i, men blev enig med mig selv om at det pæneste ville være at lave den en farve og istedet lidt kortere,

Huens bånd er oprindeligt strikket i oporto, men det havde hun ikke mere af den dag, så i stedet er den også strikket i kidmohair, bare med 4 tråde, for at få det kraftigt nok.

Huens puld har det fineste sildebens mønster. Inden jeg gik igang med den, synes jeg det virkede kringlet, men da jeg først havde det i fingrene gik det som en leg. Båndet har en simpel snoning, som desværre ikke træder så tydeligt frem i kidmohairen som den ville gøre med oporto.

Jeg forsøgte at fange den in action, men han var ikke den nemmeste model. Huen klæder ham og er dejlig var. Desværre synes han at garnet kløer lidt, hvilket nok betyder, at han ikke kommer til at bruge den. Nu skal den vaskes og så håber jeg at det hjælper. Alternativt syer jeg et stykke fleece ind i kanten, så han ikke synes den kløer.



Ronja ville også fotograferes med Pelles hue.

1 kommentar:

  1. Sød hue :-)
    Jeg har et kit, ja faktisk 2 lutter idyl, da der kom en afbestilling da jeg kom hjem... Jeg har mistet mailen, vil du ikke sende mig en mail knitting@bykaae.dk

    SvarSlet