torsdag den 12. februar 2015

Indianer

 Pelle har en alder nu, hvor han har sin egen og meget bestemte mening om, hvad han vil klædes ud som til fastelavn. I den forbindelse falder det ikke altid i god jord, at mor her nægter at bruge penge på at købe et kostume. Jeg synes nemlig at pris og kvalitet på købe kostumer overhovedet ikke passer sammen. Kvaliteten er simpelthen for dårlig til mange timers børneleg og prisen kan være nærmest skyhøj... især hvis det er et kostume af en Disney figur.
 
I år ville Pelle heldigvis ikke være superhelt eller en af de andre populære tv-figurer. Efter lidt snak frem og tilbage foreslog han, at han ville være indianer. Fantastisk tænkte jeg bare og efter lidt roderi i stofbunken og flere samtaler omkring kostumets udseende, endte vi med en simpel "tunika" i hør med bindebånd og en hovedbeklædning med masser af fjer.
 
Selve "tunikaen" er freestylet. Jeg lavede en rektangel i den bredde som jeg ønskede fra ærmekant til ærmekant og længden fra skulder til bund. Derefter klippede jeg lidt af siderne og dannede en "armhule" og klippede hals og nakke inden jeg syede den sammen i siderne og lagde kanterne op. Alle kanter er lagt op med en zigzag søm i en lys brun. 
 
Den største udfordring, viste sig at være hovedbeklædningen. Den er lavet af to "bånd". Det ene der passer rundt om hovedet og lukkes med velcro, så den er variabel i størrelsen. Derpå er der syet endnu et bånd, som holder på alle fjerene. Båndet med fjerene er kun syet på den forreste del af hovedbåndet, således at fjerene kan hænge ned ved siden af hovedet.
 
Det blev rigtig godt, men det kostede et par symaskinenåle inden jeg nåede i hus med kostumet, da nogle af fjerene havde nogle hårde "kerner", som nålen ikke var glad for at ramme.
 
Knægten er super stolt af sit kostume og har sammen med sin far lavet et sejt spyd, der passer til, men det må I vente med at se, til jeg får taget nogle action Pictures. 

2 kommentarer:

  1. Ja det er altså virkelig noget skrammel man kan købe - meget fint resultat du har fået af det hjemmelavede :-))
    KH Christina

    SvarSlet
  2. Tusind tak. Jeg nyder virkelig at få lov til at lege og udtænke, hvordan de enkelte kostumer kan laves ud fra de mønstre jeg har liggende og heldigvis synes ungerne stadig om de kostumer jeg laver til dem.
    MVH Rikke

    SvarSlet