onsdag den 1. april 2015

Grovboller til rigtige rødder

Min kusine har lavet denne opskrift på lækre grovboller. Jeg har fået lov til at ligge den op på bloggen, så I også kan få gavn af den :)
Grovbollerne her indeholder en mos af rodfrugter og kartofler, det gør dem svampede og lækre, og de bliver ikke tørre som så mange andre grovboller har en tendes til. 
Opskriften er oprindeligt til ca. 60 boller, jeg har halveret den, så den passer med 1 pk gær.

Lækre grovboller med rodfrugter - boller til rigtige rødder :)

Opskriften er til ca. 30 boller.
150 g kartofler
500 g rodfrugter (selleri, persillerod, rødbede o.lign.)
50 g kerner (ex. 5 korns blanding)
50 g fiberkost (jeg erstattede det med havregryn, da jeg ikke kunne opdrive fiberkost lige her)
1 pk gær
1 dl A38/tykmælk
2 dl vand (gerne kogevandet fra rodfrugterne)
2 spsk olie (raps eller jomfru oliven)
2 tsk salt
3 spsk sukker (uden top)
50 g hvedeklid
50 g havreklid
100 g speltmel
1 æg
ca. 650 g hvedemel.
(æg og lidt mælk til pensling)

Kartofler og rodfrugter skrælles, skæres i små tern og koges møre i usaltet vand. 
De sidste 5 min koger kernerne med. Hæld det meste af kogevandet fra - husk at gemme de 2 dl.
Tilsæt fiberkost (havregryn). Brug en stavblender til at purére indholdet af gryden grundigt, på den måde sikrer man at der ikke er en kræsenpind der senere møder nogle klumper eller kerner. Den færdigemos afkøles.
Gær smuldres i en stor skål. Tilsæt en fingervarm blanding af A38 og kogevand. Tilsæt olie, salt, sukker, de forskellige slags grovmel og æg. Tilsæt den kolde eller lunkne mos. Tilsæt halvdelen af hvedemelet - og derefter lidt af gangen. Dejen skal æltes grundigt.
Lad dejen hæve ½ time et lunt sted - pas på, det er en stor portion. Gør bagepladerne klar. Dejen slåes ned og æltes igen grundigt. Skæres nu ud og formes til boller. Efterhæver i ca. ½ time.
Bollerne pensles. Bages i ca 15-20 min ved 200 grader.

TIP: Jeg koger dobbelt af mosen når jeg er igang, og smider så halvdelen i fryseren, så er der klar til endnu en omgang boller. 

Velbekomme :)




1 kommentar:

  1. Mums de ser lækre ud :)
    Det skal helt sikkert prøves

    SvarSlet